Spillerutvikling

Tips til øvelser i koronaperioden


Vi er inne i en krevende tid for alle, men et lyspunkt i denne tiden er at vi har fått startet opp med litt fotballtrening igjen. Dette krever mye planlegging fra oss trenere for å gjennomføre disse treningene innenfor de reglene og retningslinjene som er satt fra helsemyndighetene.

Det er også utfordrende med hva man skal gjøre på treningene så er kommer noen tips til øvelser som passer for stort sett alle aldersgrupper. Alle øvelsene er ligger under med video:

(Alle øvelsene passer perfekt til en gruppe på 4 spillere, er innenfor reglen med minimum 2 meters avstand og øvelsene krever ingen kroppskontakt mellom spillere)

 

Øvelse 1: Pasninger to og to

2 spillere stiller opp med 5-15 meters avstand. Spillerne bruker alltid to touch og varierer med innside/ utside mottak.

 

Øvelse 2: Pasningstrekant

Sett opp 3 kjegler i en trekant med 8-15 meters avstand mellom. Pasningene spilles rundt i trekanten og første variant er med pasning på lengste fot og andre variant er med veggspill. Begge variantene bør kjøres til både høyre og venstre.

 

Øvelse 3: Føring-Finter-Vendinger

Sett opp 3 kjegler 7-10 meter unna spilleren som skal simulere en motstander. Alle spillerne har en ball hver og man utfører forskjellige finter/ vendinger ved «motstanderen».

 

Øvelse 4: Agility

Forskjellige øvelser med hekker, stiger og spurt. Her jobber vi med koordinasjon, motorikk, hurtighet og kondisjon. Alle øvelsene avsluttes med en 8-10 meters spurt.

 

Øvelse 5: Stafett med ball

Sett opp en løype med kjegler som inneholder forskjellige typer føring, vendinger og finter. Her kan man konkurrere både på tid og i gruppen.

 

Øvelse 6: Skuddøvelse «Hattrick»

Skuddøvelse med skudd fra 3 forskjellige hold. 1: Skudd hvor man skjærer inn i banen og skyter. 2: Skudd fra sentralt i banen. 3: Skudd etter innlegg langs bakken. Her er målet og score 3 ganger på en runde og da få en «HATTRICK».

 

Øvelse 7: Fotballtennis 1 mot 1

Fotballtennis 1 mot 1. Kun lov å bruke bena og lårene. Ingen headinger, ta ballen på brystet osv.

 

Øvelse 8: Spill 2 mot 2 med soner med småmål

Spill 2 mot 2 hvor man lager 4 soner med 2 meters avstand mellom hver sone. Her får man jobbet litt med valg med ball og 1 og 2 forsvarer. Her er sonene laget for at man alltid skal ha 2 meters avstand til hverandre.

 

Øvelse 9: Stafett med ball. Variant nr.2

Sett opp en løype med kjegler som inneholder forskjellige typer føring, vendinger og finter. Her kan man konkurrere både på tid og i gruppen.

 

Øvelse 10: Pasningsøvelse med orientering

Sett opp øvelsen i en «diamantform». 4 kjegler med forskjellige farger. 1 spiller på hver kjegle og en spiller i midten. Spilleren i midten for pasning fra sidene med beskjed om en farge. Spilleren spiller da ballen til spilleren som har den fargen på kjeglen sin. Man kan gjøre dette vanskeligere ved å legge inn 2 baller.